همکلام با نخبه موسسه قرآنی بیت الاحزان

به گزارش روابط عمومی مجمع القرآن، نشریه اتقان در شماره هفتاد و یکمین آن که در سال ۱۳۹۸ و به صورت فصلنامه فرهنگی، تبلیغی، قرآنی انتشار می یابد، گفت‌وگویی با مجتبی فردفانی، نخبه موسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) انجام داده است که متن این گفتگو به شرح ذیل می باشد:

متولد ۱۳۷۰ است و در خانواده ای مذهبی متولد شده، همین موضوع باعث شده که او از دوران کودکی اش در جلسات قرآنی حضور داشته باشد. مجتبی فردفانی، حافظ نام آشنا در جلسات قرآنی، در دوران نوجوانی فنون تلاوت را به طور مقدماتی یاد گرفت. بعد از آن هم از طرف خانواده و دوستانش تشویق شده بود که حافظ قرآن شود. به همین دلیل در مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا سلام الله علیها که در شهر استهبان استان فارس است، حفظ تخصصی قرآن را شروع کرد. به این ترتیب بود که فردفانی در سال ۱۳۸۵ در حالیکه فقط ۱۶ سال سن داشت، توانست در مدت کوتاهی کل آیات قرآن کریم را حفظ کند. وی دغدغه جز گسترش فعالیت های قرآنی نداشت. به این دلیل بود که وقتی کارش به حضور در رقابت ورود به دانشگاه رسید به جای رشته های فنی، رشته فنون قرائت، تلاوت و کتابت قرآن را انتخــاب کرد و در همین رشته در دانشگاهی در مشهد مقدس پذیرفته شــد، در حال حاضر هم در حــال آماده کردن پایان نامه کارشناسی ارشــد در رشته علــوم قــرآن و حدیث در دانشگاه فردوسی است. این نکته را همه باور دارند که چهره های ممتاز قرآنی باید الگویی برای سایر جوانان و مردم باشند.

 به اعتقاد شما، به عنوان یکی از چهره های موفق قرآنی، در این فضا چگونه باید رفتار کنند؟

 این توقع مردم است و درست هم است. کسانی که اهل قرآن هستند باید درس هایی که قرآن فرموده را عمل کنند، اما لزوما کسی که حافظ قرآن است به این معنا نیست که کل معنی قرآن میدادند و درک کرده؛ به هر حال هر کسی بخشی از مفاهیم را میداند، ترجمه یا تفسیر میداند ولی آن شخص هم میتواند با گذشت زمان و مطالعه اطلاعات خودش را قوی کند و وظیفۀ ماست که هر چه در قرآن آمده عمل کنیم.

به نظر شما توقع برخی افراد در مورد خطا نکردن چهره های قرآنی به جاست؟

گاهی این انتظارات درست نیست، توقعات باید به جا باشد. به عنوان مثال مردم توجه داشته باشند کســی که حافظ یا قاری قرآن است معصوم نیست، امکان خطا و اشتباه دارد. اما در جامعۀ ما به هیچ عنوان نمیتوانند خطا و اشــتباه را از کسی که اهل قرآن است بپذیرند. در این زمینه باید اعتدال رعایت شود. در عین حال گاهی اشتباه و گناه یک چهره قرآنی را به جای آنکه به حساب خودش بگذارند، به حساب همه اهالی قرآن و جامعه دینی می نویسند! مردم باید دقت داشته باشند، این رفتار که بیشتر تعمدی صورت می گیرد با این انگیزه است که مردم از دین و قرآن فاصله بگیرند.البته خود قرآن خیلی کمک کننده است. کسی که حافظ قرآن است مجبور اســت مرور روزانه داشته باشد. همین خواندن آیات، باعث میشود انسان کم کم با آنها انس بگیرد و بعد از مدتی این آیات در ذهن نهادینه می شود. به مرور وقتی مطالعه میکند و تفسیر و ترجمه را میخواند و رجوع میکند این آیات در ذهنش است و توفیق اجباری میشود و انس ایجاد می شود.

اما گاهی اشتباه یـک نفر به حساب کل جامعه قرآنی گذاشته می شود.

مردم توقع دارند و توقع بجایی هم است که اهل قرآن حداقل یک مقداری از مفاهیم قرآن را رعایت کنند و درســت هم هســت. بعضاً اتفاقاتی در جامعه قرآنی ما می افتد، ما نباید به حساب کل جامعه قرآنی بگذاریم. در هر قشری آدم هایی هستند که ممکن است کمتر رعایت کنند. هر کسی ویژگی های خاص خودش را دارد و هر کسی هم وارد جامعه قرآنی می­ شود، نباید رفتارش را به حساب قرآن بگذاریم. به هر حال شایعه زیاد است، ولی در مجموع همۀ اهل قرآن باید شأن و منزلت قرآن را رعایت کنند. البته شان قرآن با بداخلاقی عده ای پایین نمی آید، ولی وظیفه شان است هر آن چیزی که از قرآن میفهمند را رعایت کنند.

جوانی کردن اسلامی و یا جوانی کردن یک بچه مسلمان را چطور تعریف می کنید؟

هر کسی علاقه ای دارد. مثال من خیلی به فیلم علاقه  ندارم و سینما نمی روم. البته فیلمی که خیلی خاص بوده رفتم و دیدم ولی خیلی اهل فیلم دیدن نیستم. اما اهل تفریح هستم و با خانواده ام پارک و مسافرت می رویم و یا ایام خاصی باشگاه بدنســازی می روم. اهل ورزش و گردش و تفریح با خانواده و دوستان هستم. در فضای مجازی هم فعالیت هایی دارم. این گونه تفریحات نه با دین هیچ منافاتی ندارد، بلکه ما دستور اسلامی راجع به تفریح و سفر و ورزش داریم.

اما عده ای تصور می کنند زندگی خانواده های قرآنی با سایر مردم تفاوت دارد!

این طور نیست. من خیلی با کسی که اهل قرآن نیست، تفاوتی ندارم و محدودیت‌­ هایی نداریم، مگر خط قرمزهای اسلامی که نباید آنها را انجام بدهیم. خود قرآن هم با این موافق نیست، مثلا قرآن مانعی نیست که اهل خنده و شوخی نباشیم. من مســافرت زیاد میروم و مسافرت هم یک نوع تفریح است و خیلی از جاهای کشور با خانواده سفر میکنم. به نظرم انسان باید هم اهل دین باشد هم اهل نشاط و شادابی تا چهره حقیقی اسلام را به دیگران نشان دهد.

 شما در مسابقات بین المللی قرآن کریم نفر اول حفظ شدید. فکر می کردید این رتبه را در این مسابقات به دست بیاورید؟

 برایم دور از تصور نبود. این مسابقات دو سال بود که به تعویق می افتاد و قرار بود اواخر سال ۹۵ برگزار شود که به دلیل مشکلاتی عقب افتاد. مکان آن هم مشخص نبود، یک زمانی قرار بود روسیه باشد و شهرها و کشورهای مختلفی را نام می بردند. هرقدر که مسابقات به تعویق میافتاد، من مدام در حال مرور آیات بودم. چون زیاد مرور کرده بودم، احتمال میدادم نفر اول شوم.

چقدر سابقۀ حضور در مسابقات را دارید؟

چند سالی است که در مسابقات شرکت می کنم. در سال ۹۱ در مسابقات سازمان اوقاف رتبه دوم شدم در سال ۹۴ در رشته حفظ کل مسابقات ملی اول شدم. در ســال ۹۵ در مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران بود که اول شدم و در محضر مقام معظم رهبری تلاوت کردم. امسال هم بار دوم بود که در ششمین دورۀ بین المللی دانشجویان که در مشهد برگزار شد، رتبه اول را کسب کردم.

دو آرزویی که در یک روز محقق شد.

 یکی از مهمترین افتخارات فردفانی که بعد از کسب موفقیت در مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به دست آورد، دیدار با مقام معظم رهبری بود که در آن موفق شــد تا لحظاتی را خدمت معظم له رسیده و درخواستی را از ایشان مطرح کند.

وی که از این اتفاق به عنوان لحظات خوشایند عمرش یاد می کند، عنوان کرد: بنده به ایشــان گفتم یک درخواست دارم و دلم میخواهد، صیغه عقدم را شما جاری بفرمایید که ایشــان گفتند: اشکال ندارد. گفتم یعنی مشکلی نیست؟ گفتند: نه مشکلی نیست. گفتم: در کش وقوس نمانیم؛ گفتند: نه مشکلی نیست.

سرانجام فردفانی به آرزوی خود رسید و در ساعت ۱۲ ظهر روز ۲ مردادماه سال ۹۵ ،خطبه عقدش توسط مقام معظم رهبری جاری شد و در همان زمان در پست اینستاگرامی خود نوشت: حدود ســاعت دوازده دومین روز از پنجمین ماه سال کلماتی بر زبان بزرگترین مرد دنیا جاری شد و من و تو ما شدیم…

بعد از حفظ قرآن چه تغییری در زندگی شما ایجاد شد؟

مهمترین تغییری که بعد از حفظ قرآن در زندگی اش ایجاد شــد، همان مأنوس شدن با قرآن کریم بود، حافظان کل قرآن کریم زیاد مرور میکنند و در طول روز زیاد آیات قرآن را تلاوت میکنیم، همین موضوع به نوعی تبدیل به یک سرگرمی شــده است. در زمان مرور آیات به کشف بین ارتباط آیات و مواردی از این دست می پردازم.اوج فعالیت های قرآنی در کشور زمانی است که به قرآنی ها بیشتر از این توجه شود، اوج خدمت به قرآن زمانی است که به قرآنیان برسند، شک نکنید که اوج خدمت به قرآنی ها مساوی با اوجگیری فعالیت های قرآنی در کشور خواهد بود.

 

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *